03 Januari 2009

Maknanya

kenapa cakap dan buat?..motto ini adalah diambil drpd motto "Special Air Services" salah satu cabang dr tentera england..khidmat "SAS" ini telah bermula di Tanah Melayu sejak dr zaman kependudukan Inggeris.Peranan utama bilamana penubuhan satu team komando Polis-VAT 69,latihan mereka dipantau dan dijalankan mengikut standard "SAS".
Hasilnya banyak misi membanteras komunis dapat dipatahkan dan digagalkan,tidak kurang juga ada anggota VAT 69 ini yang gugur didalam menjalankan misi ini.
Motto sebenarnya adalah"Did,not words"...menggerakkan satu idea bahawa perlaksanaan adalah daripada idea tanpa banyak berkata-kata.
Hamba telah ditanamkan dgn motto ini hampir 10 tahun yang lalu,hasilnya..? Banyak perkara dapat diselesaikan tanpa merungut,membentuk jiwa yang tahan ujian dan dugaan,kerana dalam hidup kita ini,pasti akan bertemu pelbagai ragam dan fiil serta fahaman yang rencam.
Bagaimana mahu menjadi ketua yang hebat?..bermula dr bawah,belajar menerima arahan,laksanakan sehabis baik,bertawakkal kepadaNya dan juga berdoa..harus seiring.Bilamana ini dapat diserapkan didalam jiwa dan semangat kita,pastinya satu bentuk kesedaran yang tinggi..hanya dorongan dan kata kata nasihat menjadi pembakar semangat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan