05 Februari 2009

Kalah Dahulu,Menang Kemudian

Perkembangan terbaru yang hangat diperkatakan di negeri Perak,amatlah menarik perhatian IndukYati,pertama perihal 'lompat parti'..Dari Um No ke PKR dan balik semula ke Um NO,kemudian dari PR tejun ke lubuk Be End,natijahnya rakyat di kawasan Adun tersebut terpingga-pingga kehairanan dan cukup bengang dan marah serta kecewa,setelah diberi madu dibalas dengan tuba,rakyat berhak marah dengan perlakuan sebegini.

Kedua,Undang-Undang Tubuh Negeri diletakkan sebagai mainan ataupun barang jualan?DYMM Sultan Perak memang diakui arif tentang hal ini.Apakah yang berlegar didalam pemikiran Tunku Sultan,IndukYati tak dapat nak meneka...Ada banyak pilihan yang boleh Tunku Sultan ambil,akan tetapi jalan ini mengundang perspektif yang negatif dan pasti banyak kritikkan akan diterima..

Ketiga,apakah kelak hubungan MB yang baru nanti akan menerbitkan hormat daripada rakyat..?

Bagi IndukYati pula..guru IndukYati pernah berkata"kerja Tuhan semuanya betul".Siapakah kita nak menyoal kepada Allah..kenapa ini semua berlaku?.."Yang manis jangan cepat ditelan,yang pahit jangan cepat dibuang",Teringat kisah Nabi Musa dan Nabi Khidir yang terdapat didalam surah AlKahfi itu..Lantaran Nabi Allah Musa mengatakan beliau adalah seorang yang mengetahui semua perkara,lantas Alah menurunkan wahyu,dan mengatakan ada seorang hambaNya yang lebih mengetahui.
Daripada sini kita perlu ambil iktibar,hanya insan yang tabah,sabar dan redha dalam menempuh dugaan hidup ini,pasti akan diangkat darjatnya oleh Allah lebih tinggi daripada manusia yang lain.

Didalam hal di Negeri Perak ini,IndukYati fikir,kita perlu memandang jauh kehadapan,untu 4-5 tahun lagi.Apakah persedian kita dimasa tersebut..apakah langkah proaktif untuk mengatasi masalah ini.PAS perlu lebih giat lagi menjalankan 'dakwah' dikalangan orang Melayu-Islam dan bagi mereka yang Islam tetapi bukan Melayu harus dilibatkan sekali.Kelab Penyokong PAS haruskan di'pasarkan'secara aggresif...undi mereka ini adalah kunci kejayaan didalam beberapa Pilihanraya,samada Kecil ataupun Umum.

Memang sebak IndukYati bila mendengar Kerajaan PR diPerak telah diganti dengan cara sebegini..tapi perlukah kita meraung,menghentak meja,menumbuk TV atau membakar media arus perdana yang dihantar oleh Asoo atau Uncle Raju didepan rumah kita?
Apabila Baginda s.a.w dihalau keluar dari Taif dengan luka yang berdarah..apakah doa yang dibaca oleh baginda...?Renung-renungkanlah..

Rubayat Al Fansuri:
Aho segala kamu anak alim
Jangan bersahabat dengan yang zalim

Karena Rasulullah sempurna hakim
Melarang kita selain khadim

2 ulasan:

  1. IndokYati,
    PRU 12 jelas menunjukkan rakyat negeri Perak telah menolak BN. Dengan kelakuan pemimpin BN hari ini merampas kuasa di Perak, apakah rakyat Perak yang telah menolaknya pada PRU 12 akan memberi sokongan kepada BN dalam PRU 13?

    Tentu jawapannya tidak. Malahan pengundi yang tidak memberi undi kepada PR dalam PRU 12 akan memberi undinya kepada PR dalam PRU 13 nanti. InshAllah....

    Soal sultan, biarkan dia di istana.

    Barang yang kita tidak pakai biasanya kita akan buang.

    BalasPadam
  2. Pasti manis kejayaan pada waktu itu yer Pak Rahim.

    BalasPadam