26 Februari 2009

Menukar Pesaingan Kepada Zero.

Pilihan apa yang ada?

Kadang kala kita sering tersepit dan berasa terancam dek kerana tekanan yang mencurah tiba.Bagaimana mahu mengatasi itu semua?Mahu melarikan diri? Meninggalkan masalah bukanlah pendekatan bijak yang boleh kita ambil sebagai pilihan.Ada beberapa pilihan yang boleh kita ambil,pada kebiasaannya pilihan yang kita fikirkan yang mudah itulah yang terbaik...betulkah?

Kita sering juga tersilap membuat pilihan untuk menyelesaikan masalah atau apa jua cabaran yang datang...malah adakalanya manusia sanggup membunuh diri kerana dilanda dan dihimpit oleh masalah dunia...adakah ini pilihan yang wajar? Berbeza ugama berbeza pendekatan dalam memberi jawapan diatas masalah yang menimpa penganutnya.

Bagaimana pula mahu menghapuskan masalah,persaingan yang ada di persekitaran perniagaan,ancaman yang berpotensi pada masa akan datang.Bolehkah kita menghapuskan pesaing kita didalam ruang hidup kita samaada dalam perniagaan contohnya,musuh dalam politik,menggunakan masalah sebagai peluang untuk menguasai keadaan dan banyak lagi.

Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya...setiap konflik pasti ada jalan keluar,setiap delema pasti ada jalan mengatasinya..setiap pemusuhan pasti akan berakhir dengan dua pilihan..berbaik semula atau terusan bermusuh..setiap peperangan pasti ada jalan terakhir..menang atau kalah..dibunuh atau membunuh,hatta perang melawan nafsu pun perlukan dua pilihan sahaja..ikut nafsu atau menundukkan nafsu..adakah pilihan ketiga?


Manusia merancang..Allah juga merancang

3 ulasan:

  1. betul3... tapi bile kerap kali kalah & tersungkur dalam berjuang, ramai yang ambil langkah untuk tidak bangkit kembali..kan?

    BalasPadam
  2. salam fitrahulinsan
    memang benar...manusia mudah mengalah kpd tekanan,cabaran dan ujian hidup...jadilah seperti "Phoniex bangkit "

    BalasPadam
  3. benar..
    manusia merancang..
    dan allah yang tentukan segalanya

    BalasPadam