26 Februari 2009

Manggis.




Manggis....pastinya ramai yang suka memakan buah tempatan ini bukan..?Jika dahulu kita makan sahaja isinya dan buang kulit manggis tersebut. Dunia dah maju,dunia dah berubah,dengan teknologi yang maju dan juga dek kecanggihan R&D yang ada dinegara kita ini, kulit manggis yang jika dahulunya dibuang begitu sahaja kini menjadi produk kesihatan yang semakin diterima ramai dinegara ini.

Bagai hitam si kulit manggis,makin dipandang makin manis
, sering menjadi ucapan si teruna tika melihat dara menawan dan manis dari rumah sebelah atau dari hujung jalan menuju pasar menbeli ikan dan sayur yang melintas didepan rumah teruna tersebut.Walaupun ada dara kampung yang kulitnya putih bak telur rebus yang dikupas kulitnya...sidara yang berkulit hitam manis tetap juga menjadi pojaan hati....

Bagai sitompok manggis, membawa pengertian bahawa jika dikira tompoknya ada 5 maka isinya didalam pasti ada jumlah yang sama.Kita sering diperdengarkan tentang peribahasa ini.Baru-baru ini IndukYati telah terbaca satu cerita lisan daripada satu blog yang tak sempat nak di 'tandai'..berkenaan tompok manggis.Apakah dia?

Cerita tentang Pahlawan Negara- Mat Kilau..katanya selepas keluar dari persembunyiannya,dia telah berkata tentang mengapa orang Melayu kalah dalam bertempur dengan pihak Inggeris..ini kerana faktor tompok manggis.Apakah dia faktor ini..?Sebenarnya IndukYati juga tak faham tentang hal ini.Setelah seketika barulah 'hijab' dibuka.

Sebenarnya inilah sikap orang kita yang tak pandai menyimpan rahsia..didalam perjuangan bukan sahaja fizikal dan mental dituntut berada didalam keadaan siap siaga malah faktor budaya kita juga secara tak langsung telah dimanupulasikan secara maksima oleh pihak penjajah.

Kita sedari kecil diajar tentang berkata benar,jangan berbohong..jangan menipu.Siapa yang tak setuju mengatakan ini adalah sikap yang tak elok dan buruk.Akan tetapi didalam masa perang..tiada yang mustahil..Selalu kita akan diperingat'Biar pecah diperut,jangan pecah dimulut" tetapi siapa pula yang berani dan sanggup jika dimomokkan tentang nasib isteri dan anak...jika sudah ditawan pastinya seorang pejuang pasti akan 'cair' juga dek mengenangkan nasib isteri dan anak.

Maka disinilah bermula episod malang perjuangan menentang penjajah dinegara kita ini.Bagaimana pejuang-pejuang ini berusaha sehabis dan sebaik mungkin dalam menyusun atur gerak dan muslihat didalam peperangan,akan tetapi tempat persembunyian mereka akan tetap dapat dihidu oleh Inggeris.Siapa yang memberi informasi dan maklumat tentang lokasi dan kekuatan pejuang-pejuang Inggeris ini?

2 ulasan:

  1. itulah namanya jatidiri~ saya pernah berkata pada teman2 gimana org lain leh tahu rahsia kita, ia tak lain dari mulut kita gak.

    BalasPadam
  2. salam SS san

    memang benar,musuh yang sebenar ada didalam diri kita ini..

    BalasPadam