08 April 2009

Apalagi selepas ini...?


Jeneral Mat Sembab Kalah Strategi
Selepas kemenangan didalam PAU yg baru baru ini,Muhyiddin Yassin diberi tugas untuk menjaga kempen pilihanraya di Bukit Gantang.Dengan rasa tenang beliau menarik nafas cuak dan goyang dek penangan Bukit Gantang.Ini kerana calon yang dikemukakan oleh Markas Pemerintah adalah seorang yang kalah didalam pemilihan bahagian yang lalu...mana bisa menang ini muka!!.

Paling tidak pun ketua bahagian...yang pastinya yang telah menang didalam pemilihan bahagian yang lalu,namun apakan daya Jen.Mat Sembab ambil tugas mencabar ini demi menjaga hati Cheif Marsyal yang baru dilantik...Najib al-Monggol.

Bermula dari hari penamaan calon sehinggalah hari pembuangan undi,Jen.Mat Sembab dibantu oleh Jen.Mat Zahid.Strategi demi strategi disusun dan dirancang serta dilaksanakan...antaranya penyediaan senarai pengundi hantu(budak umuq 12 yahun pun boleh undi kaa),menghidupkan nama org yang sudah arwah,supaya boleh digunakan oleh org lain,memenuhkan mana mana rumah yg sebelumnya isi rumah tersebut hanya 2-3 org-diisi seramai 35 org.Lagi ramai lagi bagus dan pelbagai lagi taktik yang sungguh hitam warnanya.

Serba serbi perang saraf direncanakan demi memastikan calon UmNo BeEnd ini akan menang,tapi nampak gayanya memang tak nampak gaya nak menang.Walaupun diturunkan abg topi merah dr Ipoh dan Kuala Lumpur,namun itu tidak menggentarkan hati dan semangat penyokong Jen Ir DS Nizar...apa ada hal...dah practise masa kat Bukit Chandan bulan lepas..

Namun faktor kesilapan Jen Mat Sembab adalah membenarkan Org Tua Madey berkempen di Bukit Gantang sehari sebelum pembuangan undi..sewajarnya dia boleh memberi signal kpd Org Tua Madey ini supaya jangan sekali kali turun di Bukit Gantang...lagi sekali Jen Mat Sembab ini hanyalah menurut perintah Najib al-Monggoli,ini kerana Org Tua Madey adalah mentor kepada Najib al-Monggoli.

Mej Jen Zambry Kadiaq tak mampu berbuat apa...cuma menjadi burung kakak tua,mengangguk apa yang Jen Mat Zahid katakan...maklumlah rank bawah dia.Malulah awak tu ada kelulusan tinggi,bekas pensyarah tapi gagal dalam membaca taktik lawan...tangan terikat dibelakang,menunggu hayunan bayonet amukan rakyat sahaja..Maaf cakaplah..orang bijak nie biasanya kerja dengan orang sahaja...tidak merdeka jiwa dan raga.
Ketidakmampuan mengawal "Colateral Damage"menyebabkan soldadu UmNo BeEnd menjadi orang yang tidak bertamadun sehingga sanggup melondehkan seluar Srikandi PR yang berkempen di Bukit Gantang.Apakah mereka ini sudah tiada perasaan malu dan sudah dicabutkah maruah sebagai seorang Islam dan berbangsa Melayu..Hancus soldadu UmNo...tapi itu tidak menghairankan...."Ikan Membusuk Dari Kepalanya"

Soldadu UmNo gagal menyaingi rentak semangat Briged Rakyat yang diketuai oleh Brig Jen Datuk Mustafa Ali-yang terbukti berjaya di dalam medan tempur yang lalu iaitu Kuala Terengganu.Hasil risik dan pengumpulan maklumat dan hubungan yang mantap antara Skuardon Bloggers Network@Perak dan yang lain-lainnya,memperlihatkan jurang yang sangat jauh bezanya antara patern kempen BeEnd dan PR.

Ini terbukti walaupun dibantu oleh Skuardon Bloggers Pembela Negara,tetapi hasilnya adalah bertaraf 'hampas' sahaja yang diperolehi,setelah begitu banyak dana yang disalurkan kepada mereka..tetapi pengundi di Bukit Gantang memilih PR,malah meningkatkan lagi jurang majoriti undi yang diperolehi.

Maka selepas ini PR haruslah membuat analisa pasca pilihanraya ini,untuk mengkaji dimana kelemahan yang dapat dikesan sepanjang kempen ini,kekuatan yang diperlihatkan mungkin boleh di mantapkan lagi.Kerana selepas ini adalah waktu bekerja..bukan waktu untuk menghirup buih kemanisan diatas cangkir kemenangan...kerana yang pasti cangkir akan kosong,buihnya pasti tinggal disana.

2 ulasan:

  1. takbir! semoga kemenangan ni menguatkan iltizam dan semangat perjuangan rakyat, Islam dan negara tercinta dari tangan mereka2 yg korup ini. Alhmadulillah, keegoaan mereka terjawap sudah dgn kuasa rakyat dan pertolongan dari Allah.

    BalasPadam
  2. Salam SS San
    "Allah beserta mereka yang sabar"...rasanya Tuanku Sultan Perak pernah berkata begitu...tapi dimana dan bila ya!!

    BalasPadam